Ilze no Talsu lielveikala ”pa kluso” man atklāja dažādas viltības, kuras pārdevēji izmanto visos veikalos

Vai esat kādreiz ievērojuši, kāpēc maize un piens nav novietoti tieši pie veikala ieejas? Kāpēc jums ir jāiet pusceļā cauri veikalam, lai iegādātos šīs pamatpreces? Tā nav nejaušība!

Lielveikali apzināti organizē savas telpas, lai jūs pavadītu iekšā pēc iespējas vairāk laika un redzētu pēc iespējas vairāk produktu. Iedomājieties: jūs gatavojaties pirkt pienu, un pa ceļam jūs nejauši uzduraties spilgtas krāsas pārslu kastītēm, dažādiem dzērieniem, mērcēm un desertiem. Un tagad jūsu grozs jau ir pilns ar visādām gardām lietām, par kurām jūs nebijāt iedomājušies.

Jo ilgāk jūs klejojat pa lielveikalu, jo lielāka iespēja, ka jūs nopirksiet nevajadzīgas lietas. Pat vienkārši ejot garām plauktiem ar izpārdošanas precēm, daudzi cilvēki nespēj pretoties vēlmei kaut ko pievienot savam grozam. Tas viss tāpēc, ka smadzenes reaģē uz uzkrītošām atlaidēm, solot “labu darījumu”.

Vēl viens gudrs triks ir produktu izvietojums plauktos

Lētākas preces tiek novietotas apakšējos plauktos, kurus, starp citu, bērnam ir vieglāk redzēt nekā pieaugušajam. Cilvēki mēdz skatīties taisni uz priekšu — acu līmenī —, un tieši tur tiek novietotas dārgākās preces. Vēl dārgākas preces bieži tiek novietotas blakus tām, lai radītu izdevīga pirkuma ilūziju: salīdzinot ar “dārgo briesmoni”, vidējā cena šķiet ļoti izdevīgs piedāvājums.

Smaržas ir pavisam cita lieta! Svaigas maizes, kafijas vai vaniļas smarža — tās visas ir paredzētas, lai rosinātu apetīti un liktu pirkt. Nebrīnieties, ja, ieejot veikalā, jūs sagaidīs svaigi ceptu produktu aromāts — tas ir viens no efektīvākajiem mārketinga trikiem. Pievienojiet patīkamu mūziku: lēnas melodijas liek rūpīgāk domāt un izvēlēties produktus, savukārt ātrāki ritmi paātrina procesu, ātrāk nogādājot jūs līdz kasei.

Tagad pāriesim pie akcijām un atlaidēm

Bieži tiek piedāvāti ierobežota laika piedāvājumi, piemēram, “tikai šodien” vai “pieejami vairākas dienas”. Tas ir mākslīgs triks, lai radītu sajūtu, ka prece tūlīt beigsies un ka viņiem jāsteidzas. Tas rada trūkuma efektu, kas mudina pircējus pieņemt lēmumus uzreiz, nedomājot. Un, ja veikalā ir liels skaits viena un tā paša produkta variantu, tas rada vēl lielākas grūtības — cilvēki apjūk un bieži vien pērk to, kas konkrētajā brīdī šķiet vispievilcīgākais, pat ja tas patiesībā var nebūt nepieciešams.

Un visbeidzot, kase. Tiklīdz jūs tuvojaties kasei, jūsu acis neviļus pieķeras šokolādes tāfelītēm, košļājamai gumijai, žurnāliem un maziem suvenīriem, kas izlikti pie kases. Tas nav nejaušs sortiments — tās ir preces, kuras visbiežāk tiek pirktas “steigā”. Kamēr jūs stāvat rindā, jums rodas kārdinājums pievienot grozam nelielu preci. Un, ja rinda ir gara, jums ir papildu laiks, lai pārdomātu savu pirkumu… un atkal palielinātu savus tēriņus.

Lasi vēl: Pie manis uz Latviju atbrauca draugs no Ķīnas: viņš bija samulsis, kad iegāja manā dzīvoklī un ieraudzīja šo

Galu galā apmeklējums lielveikalā ir daudz vairāk nekā tikai pārtikas preču izvēle. Tā ir skaisti izstrādāta spēle, kurā tirgotāji zina visas pogas, lai jūs tērētu vairāk. Bet, ja esat uzmanīgs, saprotat viņu trikus un iepriekš plānojat iepirkšanos, varat daudz ietaupīt. Saglabājiet iepirkumu sarakstu savā tālrunī vai uz papīra, neejiet uz veikalu pārāk izsalcis un neļaujieties uzkrītošām akcijām un smaržām.

Tagad, kad zināt, kā darbojas lielveikals, varat iepirkties apzinīgi un tērēt naudu tikai tam, kas jums patiešām nepieciešams!

Kad maksāt vairāk nav jēgas: 3 produktu kategorijas

Ir veselas produktu grupas, kurās cenu atšķirība ir 90% tīra mārketinga rezultāts. Ražotāji tērē miljonus reklāmai, tāpēc jūs pārmaksājat par zīmola nosaukumu, nevis saturu.

1. Vienkārši, pamata produkti

Sāls, cukurs, milti, cepamā soda, griķi, rīsi, auzu pārslas (nevis ātri pagatavojamas). Sastāvdaļu saraksts “Extra” sālim un sālim jaukā burciņā būs vienāds: “Ēdamā galda sāls”. Tas arī viss. Tas pats attiecas uz augstākās kvalitātes miltiem vai griķiem. Tie ir tikai griķi. Neļaujieties tam.

2. Ģenēriskās zāles

Aptiekā jums piedāvā labi reklamētas zāles pret saaukstēšanos. Nesteidzieties. Pajautājiet farmaceitam alternatīvu ar to pašu aktīvo vielu. Ļoti bieži tas maksā 3–5 reizes mazāk. Jūs nemaksājat par ārstēšanu, bet gan par to, lai zāles tiktu rādītas televīzijā. Kam pievērst uzmanību: kolonna “Aktīvā viela”. Ja tā sakrīt, efekts būs tāds pats. Jautājiet savam ārstam!

3. Balināti un rafinēti produkti

Baltie rīsi, augstākās kvalitātes baltie milti. “Uzlabošanas” un rafinēšanas process iznīcina gandrīz visas šo produktu labvēlīgās īpašības, atstājot tukšus ogļhidrātus. Bieži vien lētākas “pelēkās” alternatīvas (brūnie rīsi, pirmās vai otrās šķiras milti) ir daudz veselīgākas. Vai jau redzat, cik daudz naudas varat ietaupīt? Tas ir tikai sākums! Ja informācija ir noderīga, nevilcinieties to atzīmēt ar “patīk”; tā motivē meklēt vairāk šādu dzīves padomu!

Kad skopulis maksā DIVREIZ (vai pat trīsreiz): uz kā NEtaupīt

Tagad par galveno. Ir produkti, kur katrs ietaupītais rublis var radīt veselības problēmas vai vienkārši sabojātas vakariņas. Šeit mēs maksājam par izejvielu kvalitāti un ražotāja godīgumu.

1. Gaļa, desiņas, hotdogi, pelmeņi

Šī ir pirmā kategorija maldināšanai. Kas jāņem vērā sastāvdaļās: Gaļai jābūt norādītai vispirms: “cūkgaļa”, “liellopu gaļa”. Ja redzat, ka pirmais ir norādīts “mehāniski atdalīta mājputnu gaļa”, run (palaidiet garām). Tas nozīmē samaltus kaulus, skrimšļus un ādu.

No kā izvairīties: Vārdiem “gaļas produkts” vai “dārzeņu-gaļas produkts”. Tas nozīmē, ka gaļas var būt mazāk nekā sojas, cietes un ūdens. Labai desai nevajadzētu būt garam 15-20 sastāvdaļu sarakstam. Jo īsāks sastāvdaļu saraksts, jo labāk. Meklējiet produktus, kas ražoti saskaņā ar GOST, nevis TU. GOST ir valsts standarts, savukārt TU ir tehniskās specifikācijas, ko ražotājs raksta pats sev. 2. Piena produkti (biezpiens, siers, sviests).

Galvenais ienaidnieks šeit ir lēti augu tauki (palmu eļļa). Kas jāņem vērā sastāvdaļās: Īsts sviests tiek gatavots tikai no “pasterizēta krējuma”. Tas arī viss. Ja sastāvdaļu sarakstā ir iekļauts “piena tauku aizstājējs” (MPA), tas nav sviests, bet gan sviests. Īsts biezpiens ir norādīts tikai “piens” un “ieraugs”.

Dzīves iemaņas: Apskatiet nosaukumu. Saskaņā ar likumu produktus, kas satur “palmu”, nedrīkst saukt par “sviestu”, “biezpienu” vai “sieru”. Tos sauc par “sviestu”, “biezpienu” vai “siera izstrādājumu”.

3. Kafija, tēja, šokolāde

Lētā šķīstošajā kafijā vienīgās pašas kafijas pēdas var būt aromāts. Pārējais ir cigoriņi, mieži un aromatizētāji. Lētā šokolādē dārgā kakao sviesta vietā tiek izmantoti tie paši augu tauki. Kas jāmeklē sastāvdaļās: Labai šokolādei vispirms jānorāda “kakao masa” un/vai “kakao sviests”, nevis “cukurs”.